Prøv at forebygge mod smerter i ryggen hellere end at helbrede

Problemer med din ryg – Smerter eller stiv i ryggen! I denne artikel får du tips og tricks til hvordan du nogle gange ville kunne omgå ondt i ryggen. Dette er ikke en læge-videnskabelig artikel, men snarere husråd og udtryk for almindelig sund fornuft. Så brug artiklen på den måde!

Rygsmerter nej tak – her er der tips

De følgende forslag kan nogle gange hjælpe ved ondt i ryggen:

  • Brug din krop aktivt når du har fri
  • Brug din krop mere fysisk på arbejdet – for personer med stillesiddende jobs på kontor så kan hæve sænkeborde være en rigtig stor hjælp til at bevæge sig mere (find mere om hæve sænkebord her)
  • Træn dine rygmuskler – læs mere om træning af ryg her hos Gigtforeningen
  • Træn dine mavemuskler – det kan du læse blandt andet læse om her hos Aktiv Træning
  • Styrk din bækkenbund med bækkenbundsøvelser – Læs mere om bækkenbundsøvelser her
  • Undgå forkerte løft – Det kan du se mere info om her hos HK
  • Lav muskelpumpeøvelser – hvilket ikke er helt det samme som venepumpeøvelser (læs mere om venepumpeøvelser her)
  • Bevæg dig mens du sidder ned læs mere her hos DR og ergonomisk-kontorstol.dk

Brug en stiv ryg til at undgå rygsmerter

Hvis du mærker en stiv ryg så skal du være opmærksom på kommende rygsmerter. Så det er et vink med en vognstang, hvis du er ved at få stiv ryg. Så er det bare med at komme igang med at bevæge sig, og udfører øvelserne ovenfor. På den måde vil du kunne forebygge dig ud af rygsmerter!
Er du i tvivl om hvordan du skal håndtere din ryg, stivhed og eventuelle smerter, så kontakt din fysioterapeut eller ergoterapeut. De har en uddannelse i at assisteremed ryggen og hvad der ellers kunne være galt.

Prøv eventuelt at tage et kig på følgende kilder: